vandewoerd.reismee.nl

Banff vanuit de hoogte.

Vandaag was het Banffdag...van grote hoogte!

De gondola, tegenover ons huis, Sulphur mountain op, biedt een 360 graden uitzicht op de geweldige pieken die de stad omzomen. Er is een trail bergopwaarts, die zigzaggend heel stijl omhoog gaat. (700 meter klimmen) Ik heb dat even bekeken en, Nico en Jan, niks voor ons-soort-hoogtevrees-mensen. Ik ben niet zo extreem angstig als jullie beiden, maar dit pad lopen, in aanmerking genomen, dat stijgen niet mijn beste activiteit is, was deze trail niet mijn 'cup of tea'.

De gondola gaat naar 2281 meter , een beetje kieren was dat wel voor mij.

Boven een geweldig uitzicht over Banff en de pieken rondom, maar klap op de vuurpijl voor Wouter en mij toch de 1 km. lange trail van hieruit naar Sansons Peak. Van ons beginpunt een beetje eng voor een hoogtevreesmens, maar gaandeweg de tocht genieten! Er ligt een solide plankier langs de berg. ( Henny filmt ons vanaf het station) Deze meneer Norman B. Sanson heeft 30 jaar lang de tocht naar boven iedere week, of veertien dagen, (net naar hoe hij zich voelde!) gelopen, alwaar hij het meteorologische station bemande. We hebben zijn hokje gezien, met emmer-pleetje en stapelbedje en blikjes bonen! Exact op de top! Wat een leven! Maar wat een geweldig uitzicht! In 1945, op 84 jarige leeftijd liep hij voor de laatste keer omhoog, voorwaar een prestatie, wij doen hem dat nu niet na!

Vreselijk, maar waar: wat een amateurtjes, in de gondola is mijn batterij van de nieuwe camera leeg! Ik ga hier niet uitweiden over wie de schuld heeft, of de discussie herhalen, dat er geen extra batterij nodig is, maar geen beelden dus van de top! (En morgen dus een extra batterij!)

Henny heeft gelukkig wel gefilmd, dus er is nog iets.

We rijden nu eerst naar huis voor de 'olympus' en gaan dan de Marsh-loop doen. Rondom een meertje en langs de Bow River. Heerlijk tam trailtje, maar aan de rand van berengebied. We mogen daar weer alleen met 4 pers. verder, want dit is de wildlifecorridor . Aan de rand van de Bow River zien we bij een drinkplaats sporen van hoefdieren en berenpoten! Oh, niks voor mij.

De jongens willen nog graag na de waarschuwingsborden even doorlopen, maar na die berensporen ga ik echt niet mee! Wel zien we nog twee flinke herten en in het bijzonder ecosysteem bij de Cave and Basin Nat. Historic site zien we de Gartersnake, de enige slang die hier voorkomt, omdat die alleen kan leven in de warme omgeving van deze zwavelberg. We zien op de borden dat het heel zeldzaam is, dat je deze slang ziet, omdat hij ‘shy and rare' is.

Na deze twee uur durende hike rijden we nog de Norquay Mountain op. Het skigebied van Banff. Dit geeft weer een prachtig uitzicht op Banff, maar nu van een andere kant.

Na vanaf de Tunnel Mountain Drive ook nog een paar andere foto's van Banff genomen te hebben, gaat het een beetje regenen en gaan we huiswaarts.

Morgen weer nieuwe dingen ontdekken.

Reacties

Reacties

Nico

Nou nou, hoogtevrees...... hoewel, in die gondel was ik niet gaan zitten! Het is waar, ik ga liever de diepte in! En die beren en slangen zinnen me ook niet. Mag ik raden wie de schuld kreeg van die batterij?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!