vandewoerd.reismee.nl

De Johnston Canyon trail.

Vandaag hebben we de Johnston Canyon Trail (=filmpje) gelopen. Deze trail ligt

19 km. ten westen van Banff.

Een verhard pad voert naar de canyon en naar twee indrukwekkende watervallen.

Er is een lower en een upper fall. Het hoogteverschil in de wandeling is 120 meter en dat lijkt weinig, maar is toch voor ongetrainde lopers zo nu en dan uitpuffen.

Naar de bovenste waterval is de wandeling 2.7 km. Een plankier voert langs de rotswand naar de canyon (echte the narrows) en biedt tussen de bergen door uitzicht op de spoorlijn.

Informatieborden verklaren, hoe deze fascinerende canyon heeft kunnen ontstaan.

Henny haakte af bij de onderkant van de upper fall, maar Wouter en ik hebben de tocht afgemaakt en op een uitzichtpunt, dat zwevend boven de canyon is gebouwd, was onze beloning een fenomenaal zicht op de waterval. Congratulations stond er op het infobord!

Het was ook de dag van het wildlife. Eerst op de weg naar de canyon een flinke elk met een gewei en een marter-/wezelachtig dier, dat de weg overstak. Veel eekhoorntjes natuurlijk, die zitten ook in de tuin.

Klap op de vuurpijl was het hert in de tuin aan de voorkant (=filmje). Stond de paddenstoelen tevernielen en kwam gewoon naar de zijdeur. Even later zagen we haar bij de rivier en met een elegante sprong over het hek belandde ze op het grasveld van de buren. We snappen nu waarom mensen in de tuinen gaas om bomen en struiken zetten! Alles wordt anders kaalgevreten