San Diego.

Donderdag 30 oktober.

Het is bewolkt en er hangt een flinke gele band smog over de stad.

Dat is goed te zien, als we op het hoge ‘Cabrillo National Monument’ staan.

Hier kwam in 1542, 50 jaar nadat Columbus aan de oostkust geland was, de Portugees Juan Rodríguez Cabrillo, als eerste Europeaan op de westkust van Amerika aan.

Zijn standbeeld, (dat natuurlijk net weer schoongemaakt wordt als wij er zijn!)

en zijn geschiedenis zijn mooi in beeld gebracht, hier op het uiterste puntje van het schiereiland in de San Diego Bay. Onder ons ligt de stad, een beetje onduidelijk door de smog en aan onze voeten de grootste marine-haven ter wereld (met militair vliegveld). Er vaart een onderzeeër het zeegat uit en dat komt kennelijk niet zo vaak voor, want alle parkrangers lopen uit om het te zien. Geëscorteerd door helikopters en kleine bootjes is dit ook wel een mooi schouwspel.

We maken de hele wandeling over de punt, inclusief de vuurtoren. Goed beeld van die tijd.

De begraafplaats, waar duizenden militairen liggen, kijkt aan de ene kant uit over de oceaan

en aan de andere kant op de stad. Een bijzondere plek!

We gaan naar ons hotel om in te pakken. Laatste nacht voorlopig op Amerikaanse bodem.