vandewoerd.reismee.nl

Van Springerville naar Grants.

Van Springerville naar Grants.

We rijden vandaag niet veel, want we willen via de indianenreservaten van de Zuni’s en de Navajo’s twee National Monuments bezoeken. Ze liggen een beetje buiten de geijkte routes en we zijn hier dan ook nog nooit geweest.

Bij de start van onze reis vandaag rijden we door een wonderschoon Badland. Verrassend, dit staat nergens aangegeven en heeft ook bij mijn weten geen naam. Jammer, dat we nergens konden stoppen. Geen nood, er komen nog meer Badlands deze trip, dus er zal nog wel een plaatje van verschijnen.

Zuni Pueblo is onze eerste stop. Je kan zien dat dit een dorp is van later datum, want er zijn, buiten de armoedige onderkomens, die we gewend zijn in de reservaten, ook wat betere huizen.( Wigwams zijn we ooit alleen in Monument valley tegengekomen….en dan waarschijnlijk alleen voor ons neergezet.) We stoppen langs de kant bij een woonkeet om een paar foto’s te maken van de geweldige bergketen,

waar deze dorpelingen op uit kijken en ik wil nog graag al die kleiovens in de tuinen op de foto. Soms staan er wel 5 op een rijtje. Ik krijg er stiekem 1 op een plaatje.

Geen mens te bekennen, maar de aardige indianenhonden begroeten ons hartelijk. Toch voel je je een beetje een indringer.

Door naar EL Morro National Monument. Een langgerekte zandsteen formatie in vlak land. Doordat de lagen aan de bovenkant uit harde rots bestaan vertraagt dit het erosieproces. Indrukwekkend.

We bezoeken het visitercenter en het Museum. Mooi en leerzaam. Het geeft ons een goede kijk in het verleden van de diverse indianenstammen, die dit gebied bevolkten. De trail naar de top is voor een volgende keer. Veel te warm!

El Malpais N.M. ligt in de High Desert . Het is een groot gebied, waar in het oosten de Acoma- en Laguna-indianen woonden en in het westen de Zuni’s en Navajo’s. Je kan hier mooie trails lopen, maar ook rijden met je ‘high clearance car’. Er ligt een krater en de daar bijhorende onvermijdelijke caves. Die mag je niet in zonder toestemming. Nou houden wij helemaal niet zo van grotten, dus niet echt vreselijk. We hebben er wat rond gereden, maar waren niet erg onder de indruk.

Morgen verder in New Mexico.

Michèle

Hallo Netty en Henny. Weer zo een prachtige reis! Ruige en indrukwekkende landschappen! Hele mooie foto's en interessante verhalen! Heel leuk om jullie te volgen! Fijne reis! Veel liefs. Michèle.