vandewoerd.reismee.nl

Groningen.

12 September 2012.

Eerst even stemmen vandaag (hoop. dat dit voor de natie iets uitmaakt!). Daarna reizen we af naar Groningen. Stop in Deventer voor de beroemde koek en koffie

en lopend door dit 'provinciedorp', verwonderen we ons, dat het tempo van leven hier (denken we) wat lager ligt dan in de randstad en verbazen we ons over de 'langslopende kleding', die, denken wij, een beetje gedateerd is. Niks mis mee, hoor.

In Groningen zitten we in het Hampshire hotel buiten de stad. Raar futuristisch gebouw, maar hartstikke nieuw en met een prima restaurant.

Wat de buitenkant van het museum betreft: Henny vindt het vreselijk en ik vind het prachtig!Ik kan me wel voorstellen, dat er veel commotie in deze stad is geweest over dit concept, maar mooi dat het gebouw ín het water is gerealiseerd.

13 september staat in het teken van de tentoonstellingen, waarvoor we hier zijn: Painting Canada. Tom Thomson and the Group of Seven. Canadese landschapschilderkunst uit de periode ca. 1914-1933.

Ruim 120 schilderijen en daarmee het grootste overzicht van moderne Canadese kunst, die ooit in Europa getoond is. Bij ons zo goed als onbekend, maar de landschapsschilderkunst, die deze groep heeft voorgebracht, behoort tot Canada's belangrijkste culturele erfgoed.

De tentoonstelling wordt gepresenteerd in het Ploegpaviljoen van het Groninger Museum (naar het kunstenaarscollectief 'de Ploeg'). Ook deze groep Hollandse kunstenaars uit het begin van de vorige eeuw is tentoongesteld. Er is duidelijk artistieke verwantschap tussen beide groepen, al hebben ze nooit contact gehad.

Het is een overweldigende tentoonstelling en we genieten enorm. Herkennen veel van de natuur: dat prachtige Canadese landschap van de Rocky's en de meren. We zien er Haagse school, Van Gogh en zelfs Adri Pieck in. Een echte aanrader. Ook de schilderijen van 'De Ploeg' stellen niet teleur.

Na bezoek aan de enorme installaties van de Chinese kunstenares Yin Xiuzhen en de opmerkelijke outfits van onze Iris van Herpen, ook hier aanwezig, gaan we naar het Grafisch Museum.

Hier bevindt zich de werkplaats van drukker Hendrik Nicolaas Werkman. Ook een lid van 'De Ploeg'. Aanvankelijk niet echt erkend, maar nu één van de belang-rijkste beeldende kunstenaars van zijn tijd. In de loop der jaren ontwikkelde hij een aantal technieken, die prachtige prenten met boeiende composities en wonderlijk mooie kleuren opleverden. In het museum bevindt zich een ouderwetse drukkerij met machines, die ver terug gaan. Eén vrijwilliger, zelf drukker, leidt ons rond en wij genieten van zijn gepassioneerd betoog. Ook de kunstenaar, die 'het Werkman'-gedeelte van het museum onder zijn hoede heeft, boeit ons met verhalen en anekdotes. Ik ben niet zo 'grafisch' ingesteld, maar Henny, met zijn boekenpassie/-verzamelingen, is helemaal gelukkig als we het pand verlaten.

Foto's bij 'Groningen' komen later in dit verhaal. Onze KPM hotspot hier werk niet zo best.

De bijbehorende Groningen-fotoserie staat wel op deze site onder het 'foto-kopje.'

Morgen naar Zeeland. Bij een internetverbinding? , wordt vervolgd.

Elsebeth; huismus???? De hele Torenlaan is blij met die grote sleutelbos van jou! Jij heb volgens mij wel 20 huizen!

Asje; we zien elkaar gauw!

astrid

Hey Net en Hen alles goued met jullie.Gauw afspreken als jullie weer thuis zijn dikke kus as