vandewoerd.reismee.nl

Van Montrose naar Leadville.

We moeten vandaag richting Denver, dus rijdag. Met een onder-breking naar Saint Elmo. Een ghosttown tussen de Rocky Mountains en de Sawatch range. ( dit is de bergketen, waar het beroemde Aspen-skioord van de rich en famous in ligt.)
Via een dirtroad komen we in Mainstreet

en slenteren we langs de op instorten staande gebouwen. Het is een mijndorp geweest met in de hoogtijdagen 2000 inwoners.
Er werd goud, zilver, zink en lood gedolven en echt veel kwam er niet uit de grond begrepen wij, dus het was hier gauw bekeken. Uit historisch oogpunt wordt dit stadje nu gerestaureerd. Leuk om even de benen te strekken.Een bulderend snel stromend riviertje met flink wat watervallen levert mooie plaatjes op en Mattijs steenkoude voeten.

Op naar Leadville waar we logeren. Dit blijkt het hoogst gelegen plaatsje te zijn in de USA. 3094 meter hoog! Nou, dat merken we meteen. Zuurstofgebrek! In de hikingwinkel verkopen ze oxygen en er is ook een oxygen café.

We ontdekken in dit leuke plaatsje, met een oh zo'n Amerikaanse Mainstreet een heus operahuis.

Geweldig! We zijn op tijd voor rondleiding om half 6. Dat wordt een privé-gebeuren en als ze (de dames en heer in de kleding van rond 1879, toen het operahuis gebouwd werd.) horen, dat Mattijs een Dutch operasinger is, nemen ze alle tijd voor ons. Zilvermagnaat Horace Tabor, die zijn fortuin in dit stadje gemaakt heeft, betaalde het theater en beroemde mensen traden er in de hoogtijdagen op. Sarah Bernhardt, Oscar Wilde, Anna Held en zelfs een circus met echte tijgers en olifanten.We zien het theater van onder tot boven. Vreselijk leuk: van de balzaal boven tot de kleedkamers beneden.

Maar de zaal en het toneel zijn echt het einde.
Alles nog authentiek.
We krijgen alle tijd om vragen te stellen, rond te kijken en foto's te maken. Een hele verrassende afsluiting van de dag!

Morgen naar Denver.

Elsebeth

Wens Tijs een goede reis toe vanuit Denver. Geniet van de dagen die resten en met z'n drietjes een goed vervolg van de resterende reisplannen.

Astrid

Leuke verhalen en mooie foto's dus lekker aan het genietenXxx