vandewoerd.reismee.nl

Van Kayenta naar Tuba City.

Woensdag 8 october.

Van Kayenta naar Tuba City.

De ‘Blue Canyon’, die daar dichtbij begint, hebben we van ons lijstje geschrapt. Een lange dirtroad en een waarschuwing voor bergleeuwen. Ga er met een groep in of neem een wapen mee, is het advies. Nou word ik al niet goed van een kudde loeiende koeien rondom de wagen, dus die Mountain Lions slaan we over. Volgens onze papieren is de ‘Ha Ho No Geh Canyon’,(Navajo reservaat, nog steeds, vandaar de naam) goed te doen. Die ligt achter de ‘Coal Mine Canyon’, waar wij grote fans van zijn. In de buurt…..dan gaan we daar altijd even kijken.

Onderweg komen we langs het Navajo National Monument. Een aantal keren langs gereden, maar nog nooit bekeken. We pakken dus de zijweg en hebben vervolgens een geweldige ochtend.

Het visiter center ligt boven op een berg en het uitzicht over de ‘Betatakin canyon’ en de rondom liggende rotsen is prachtig. Er is de ‘Betatakin/Talastima Cliff Dwelling’, die prachtig bewaard is.

We lopen de ‘Sandel trail’, die afdaalt naar een vieuwpoint waar we een goed uitzicht hebben op de ‘Ancestral Pueblo’. Men denkt dat er hier Zuni- of Hopi-indianen woonden. Zo’n 150 in totaal. Gekomen rond 1250 en in 1300 weer verdwenen. Honger, droogte of oorlog? Men weet het niet.

In Tuba City boeken we alvast één van de laatste twee kamers, die beschikbaar zijn ??? Waarom staat het parkeerterrein vanavond niet vol? ( Herken je het Niek?

We rijden dan nog even naar de ‘Coal Mine Canyon’. We staan hier voor de zoveelste keer en steeds beneemt dit overweldigende schouwspel ons de adem!

Het hek, dat altijd het land van de Indiaanse boer afsloot (we spraken hem vorig jaar) heeft een nieuwe doorgang. Zo kunnen we de canyon nu van een heel nieuwe kant bekijken.

Daarna gaan we gewapend met de vage aanwijzingen van internet op zoek naar het punt waarvandaan we naar de ‘Ha Ho NO Geh Canyon’ kunnen komen. We vinden de vervallen ‘Coal Mine Mesa’ ,

een oude tradingpost van de Navajo’s en ook het hek, waar we door moeten. Morgen gaan we een poging wagen. Hopend op goed weer. Het is hier wel warm, maar er trekt een regenfrontje over. Vrijdag weer 26 graden is ons beloofd! We zullen zien.

Wordt vervolgd.

nico

jazeker herken ik het. we maakten vorig jaar dezelfde trip, van Kayenta naar Tuba City. het 'museum', de Cole Mine Canyon (Steel gedronken!) en de boer.... als de dag van gisteren!

nico

Hoe kwamen we aan die Steel? Even omgereden via Page! Hilarisch!