vandewoerd.reismee.nl

Van Beaumont naar Houston.

Van Beaumont naar Houston.

18 januari.

De twee laatste dagen veel gereden. Van gisterenweinig temelden. Moerassen en mangrove- bomen en de bekende wegen op palen over die moerassen, tot het eentonig wordt. Het was smerig heet en regende zo nu en dan. Vandaag is het stralend en het blijft volgens de weerberichten tussen de 20 en 25 graden C. We sliepen gisteren in het meest luidruchtige motel tot nu toe, aan de interstate 10, nu alweer in Texas en hebben daarmee ook weer geleerd, dat zo dicht bij die snelweg geen optie is voor een volgende keer. Ondanks het 'cosy' uiterlijk van ons onderkomen en de vriendelijke Victor, 'manager on duty', die zich uitputte in het ons naar de zin maken ( we are popular!!! Ja, ja,) gaan we volgende keer een beetje verder van de weg af.

Reden, dat we hier gestopt zijn, is het plaatsje Nederland, dat net onder Beaumont ligt en waar naar zeggen de eerste Nederlandse Settlers zich gevestigd hebben.

Wij dachten altijd, dat die eer de oostkust toekwam, New Amsterdam bijvoorbeeld, het huidige New York, maar hier zien ze dat kennelijk niet zo. Dat is zo leuk aan Amerika, ieder plaatsje heeft het grootste, het mooiste. Het uniekste....van noem maar op, whatever, en dat kom je -tig keer tegen door heel het land. Je raakt er de tel van kwijt!

Het is heel raar om een stadje in te rijden (ruim 17000 inwoners, (Nederland zelf heeft er duizend keer zoveel!), dat de naam van je eigen land heeft.

De sheriff, die we tegen komen rijdt in een auto met Nederland erop en op alle winkels en banken en officiële gebouwen staat onze naam.

Het museum, een Dutch windmill

en een settlers-huisje van weleer, zijn niet open.

We gaan niet wachten tot 1 uur, want aan de buitenkant stelt het niet veel voor, maar leuk om vast te leggen voor het nageslacht, toch? De beroemdste inwoner van Nederland alhier, Tex Ritter, hebben ze maar meteen aan dit museumpje geplakt. Hij is een beroemde counrty zanger geworden die de titelsong van de bekende film: High Noon op zijn geweten heeft. Wat je allemaal tegen kom in Texas!

Volgende stop is St. Arthur, ook in de buurt, waar het Vuylsteke Home staat. Het eerste koloniale huis gebouwd voor de eerste Nederlandse consul in 1905. Ook dicht, dus dat schiet lekker op.

We reizen af naar Houston, waar we een paar dagen willen blijven,

maar na een middag door deze immens grote stad gereden te hebben, (en dan bedoel ik, geen Chicago of San Francisco, dat is nog redelijk overzichtelijk, maar dit is echt ERG! 30 overflows aan wegen, achter elkaar! ) op zoek naar een gunstig gelegen hotel, gaan we morgen onze favoriete musea bekijken (oh, wat verheugen we ons op de Menil collection!) en dan richting Corpus Christi, via de kust, waar we, als zich een lekker hotelletje aan het strand voordoet, een paar dagen gaan luieren.

Juul en Eef

Naast mij (Eef) zit Caroline Buys en zei direct dat Houston verschrikkelijk saai is. Niet langer dan één nacht blijven. Ik kreeg de indruk dat jullie dat ook dachten.
Groetjes,
Juul, Caroline en Eef en nog veel plezier.