vandewoerd.reismee.nl

New Orleans.

New Orleans.

15 januari.

Vandaag bezoeken we New Orleans, stad aan de Mississippi rivier in het zuidoosten van Louisiana. Grootste trekpleister hier is het French Quarter, waar het culturele erfgoed van het koloniale verleden nog het sterkst aanwezig is. Hier liggen de legendarische Royal Street en Bourbon Street met hun huizen in creoolstijl,

levendige winkeltjes en drukke bars en de French market, de oudste openlucht-markt in de VS. Sinds 1791 een handelsplaats voor inheemse volkeren. Een heleboel verse producten worden hier te koop aangeboden (aardbeien en peacan noten zijn populair), maar de meeste ruimte wordt ingenomen door de vlooienmarkt. We waren hier 11 jaar geleden en er is niks veranderd. Hooguit nog drukker! Veel straatartiesten, levende standbeelden, koetsjes met paarden ervoor, hotdog-verkopers,

maar vooral veel muziek! Van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. Op iedere straathoek staan muzikanten. New Orleans, als stad van jazz en blues, doet zijn naam eer aan. Om jullie een indruk van de sfeer te geven weer een onbeholpen filmpje van ondergetekende.

Wij zijn helemaal weg van de balkonnetjes met de varens en het mooie sierijzerwerk. Ook de hekwerken van de poorten en de venstertralies zijn prachtig versierd met engelen, fruit, bloemen en dieren.

Het is stralend weer, het vest kan uit en iedereen is vrolijk. We hebben een heerlijke ochtend in dit deel van de stad.

Daarna gaan we naar het Garden District. Genoemd naar de weelderige tuinen met magnolia's, camelia's, azalia's en jasmijn. Hier staan veel grote landhuizen, gebouwd door rijke plantage-eigenaren en kooplui. Jammer, dat het beroemde Lafayette-kerkhof op zondag gesloten is, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt, als we op onze tocht langs de Mississippi op een kleine Afro-American (zoals ze hier voorzichtig op de tv zeggen; de blanken, waar je mee spreekt, zeggen hier gewoon: zwarten) begraafplaats stuitten. Heel raar onbeschermd, niks hekken, midden in de korenvelden aan de voet van een enorme brug over de Mississippi.

Later zien we, dat deze begraafplaatsjes ook tussen de plantages liggen en wij vermoeden, dat hier in oorsprong de slaven begraven werden. Dat gaan we morgen waarschijnlijk wel horen, als we een plantage gaan bezoeken.

lya corvers

wat maken jullie een geweldige reis.
de stukjes die jullie schrijven zijn heerlijk om te lezen.nog heel veel plezier tot ziens.
Lya.