vandewoerd.reismee.nl

Van Crystal River naar Marianna Florida.

Van Crystal River naar Marianna.

Vandaag gaan we de panhandle van Florida in. Dat betekent, dat we naar het bovenste stuk van deze staat rijden. Lijkt op een handvat, vandaar de naam.

Onder Tallahassee (de hoofdstad van Florida) ligt het Natural Bridge Battlefield (het eerste van waarschijnlijk de vele, die we gaan tegenkomen.) Er zijn hier drie Seminole- oorlogen geweest met de indianenstam van die naam, de oorspronkelijke bewoners van Florida. Dat gaat natuurlijk altijd over het bezit van land. Veel van die indianen wonen nu nog in en om de Everglades, Florida's nationale park.

Bij de slag om Natural Bridge werd in 1865 het noordelijke leger verslagen door het Zuidelijke. De Unionisten tegen de Confederalisten. Het is een burgeroorlog, die in1861 begint en in 1865 eindigt. Het State Park stelt niet veel voor. Meer dan een gedenkteken en wat plaquettes met de namen van de gevallen soldaten, is er niet.

Dan maar 26 km. verder naar de grootste zoetwaterbron van de wereld in het Wakulla Springs State Park. Deze bron pompt 2,6 miljoen liter water per minuut in de grote vijver van het park. Jammer, dat je daar niks van ziet, dat de boot met de glazen bodem niet vaart en dat er een zeer grote, ongedisciplineerde groep schoolkinderen de atmosfeer verpest.

Als twee ouwe zeurdocenten zuchten en steunen we bij het zien van een aantal leerkrachten, die alleen maar oog hebben voor hun i-Phone en niet door hebben dat de uitkijktoren eigenlijk een duikplank is, zodat hun stoeiende leerlingen bijna in het water flikkeren! Had wel leuk geweest trouwens. Als hun bus ook nog eens onze jeep blokkeert, zodat we genoodzaakt zijn over stoepranden en door kuilen te rijden om weg te komen, heb ik het inmiddels wel gehad.

Als dan ook een behoorlijk hotel op zich laat wachten en we veel te laat stoppen, nemen we ons voor dat morgen anders te doen.

Het weer is overigens nog steeds prima en ons humeur gaat er na een drankje ook weer op vooruit. Morgen vrijdag de dertiende! Ben benieuwd wat ons dan weer boven het hoofd hangt!?

Ha, Eef en Juul, leuk dat jullie ons nu gevonden hebben! Niet zo gek hoor Eef, dat je nog nooit van Manatees hebt gehoord. Ze komen maar op 4 plekken in de wereld voor en zijn dus zeldzaam ondanks dat ze geen echte vijanden hebben. Zelfs grote haaien vallen hen niet aan. Ze zijn eigenlijk hun eigen grootste vijand. Omdat ze stik nieuwsgierig zijn en overal op af gaan komen ze nogal eens in de schroef van boten terecht. Gisteren spraken we een man, die in hun buurt gesnorkeld had. Ze kwamen meteen naar hem toe en lieten zich gewoon aaien. Deze Amerikaan was er nog helemaal ondersteboven van!

Deze is voor Luc en Maud.

Luc & maud

Luc vindt het vet cool!!! Helemaal blij! Kusjes van groetjes zegt Luc