vandewoerd.reismee.nl

Van Sarasota naar Crystal River.

Van Sarasota naar Crystal River.

We blijven naar het noorden langs de Golf van Mexico rijden en onze eerstvolgende stop is het Salvador Dali Museum in St. Petersburg. We zijn daar door de jaren heen al twee keer geweest, maar er is een nieuw, groter gebouw gekomen dit jaar en de collectie is uitgebreid. We rijden St. Petersburg binnen via de immense Sunshine SkywayBridge over de Tampa Bay. Wat een hoogte!

Het nieuwe museum is prachtig. Alleen de buitenkant is al de moeite waard. Grote lichtkoepels, een beetje absurd, zoals in Figueras in Spanje.

De collectie hier is één van de meest complete verzamelingen van Dali in de wereld. Reynold Morse, Amerikaans zakenman en rijk natuurlijk, begon Dali te verzamelen in 1943. Hij en zijn vrouw Eleanor waren helemaal weg van zijn werk en nadat ze Dali in die periode ontmoetten, begon hun levenslange vriendschap met Salvador en zijn vrouw Gala. In 40 jaar ontstond hun unieke verzameling. Een collectie, die nu een slordige 350 miljoen dollar waard is. Wij genieten van oude en nieuwe werken, die ons veel meer aanspreken dan de barok van gisteren in het Ringling museum. Deze is speciaal voor jullie, omdat het aan Nederland refereert: the Ghost of Vermeer of Delft which can be used as a table, geschilderd in 1934.

En het prachtige, enorme The Ecumenical Council uit 1960. We zien hier een zelfportret van de schilder in de linker beneden hoek en natuurlijk zijn vrouw Gala, zijn muze, die op veel van zijn schilderijen voorkomt.

Genieten dus, deze middag.

We rijden daarna door tot Crystal River. ( geen pretje, zo druk!) Een plaatsje, waar we elf jaar geleden in de zomer een aantal dagen gelogeerd hebben aan het eind van onze rondreis door 'het zwarte zuiden'. We hebben toen een prachtig natuurgebied gemist, met naar verluidt: manatees.

In de herkansing dus dit jaar. We boeken 2 nachten in een allerliefst Econolodge en gaan morgen op onderzoek uit. Jullie horen hoe dat afloopt!

Arno: succes metjullie tuin. Hou je Martijn in de gaten bij het ruïneren van de onze?? en de kinderen bij de vijvers!!!! stuur foto's... we zijn zo benieuwd!

Elzebeth... drop de kerstboom bij ons of anders bij Arno en Angelique, die hebben misschien behoeft aan een nieuweboom? Sterkte de komende tijd!

Juul en Eef Sarucco

Geweldig leuk jullie reisverhalen. Hebben zojuist alle verhalen tot op heden gelezen. Ze waren jammer genoeg binnengekomen op ons oude emailadres, wat we niet vaak bezoeken. Wij waren ook in Orlando en Fort Lauderdale. Van manatees hadden we nog nooit gehoord. Leuk om er kennis mee te maken, figuurlijk dan!
Liefs en genieten jongens!!!
Juul en Eef